Monday, December 21, 2015

Selesai Paper UKP6013

Semalam, 21 Disember, selamatlah sudah kami menjawab paper UKP6013. Perkongsian maklumat dan pengagihan tugas buat nota banding beza antara ahli-ahli geng kami memang banyak membantu kami menjawab paper ini dengan sebaik yang kami mampu.

Bahagian A mengandungi 4 soalan. Soalan 1 tentang definisi dan contoh pembolehubah tak bersandar, pembolehubah bersandar dan hipotesis nol, hipotesis alternatif dan hipotesis nol tidak terarah. 

Soalan 2 tentang etika dalam penyelidikan. Ada 5 terms yang perlu dihuraikan antaranya hak cipta (tak berapa ingat 4 terms lagi). 

Soalan 3 kami perlu banding beza penyelidikan kuantitatif dan penyelidikan kualitatif berdasar aspek-aspek yang diminta antaranya matlamat, reka bentuk, analisis data dan peranan penyelidik. 

Soalan 4 memang tidak dapat disangkalkan lagi oleh ahli-ahli geng kami sebagai soalan yang paling senang. Memang lecturer bagi soalan ini untuk bantu student rasanya. Ia tentang pensampelan. Cuma perlu nyatakan dua jenis pensampelan yang ada dan senaraikan 4 teknik pensampelan bagi setiap jenis pensampelan tadi.

Bahagian B pula disediakan oleh lecturer masing-masing. Dr Maria berikan kami satu abstrak kajian dan daripada abstrak tersebut kami perlu jawab soalan-soalan struktur pendek. Anak soalannya sampai P... mak aihhh...tetapi soalan Dr Maria sediakan ini jauh lebih mudah jika dibandingkan dengan group lain yang perlu membuat pelbagai pengiraan statistik. Terima kasih sangat-sangat pada Dr. Soalan ini sebenarnya sangat praktikal kerana kami mengaplikasikannya dalam penyediaaan proposal penyelidikan kami.

Semoga ada rezeki kami untuk dapat A paper UKP6013 ini, In syaa Allah.

No comments:

Post a Comment